El futur de la ràdio: adaptació, innovació i proximitat en el 8è Alumni Breakfast Club

El futur de la ràdio: adaptació, innovació i proximitat en el 8è Alumni Breakfast Club

Un nou Alumni Breakfast Club ha reunit estudiants i antics alumnes per debatre sobre el present i el futur de la ràdio. Moderat per Pere Buhigas, en el marc del Dia Mundial de la Ràdio, a l’acte, hi han participat els alumni Sergio Garcia (Econòmiques 85), CEO del Grup Flaix; Laura Monill (Periodisme 21), redactora d’informatius de Ràdio 4, i Emili Pacheco (Periodisme 01), delegat de Mitjans de Comunicació del Bisbat de Sant Feliu de Llobregat

Un cop el professor Pere Buhigas va haver introduït el debat, Emili Pacheco va destacar la seva connexió emocional amb la ràdio: “Soc un enamorat d’aquest mitjà. Tot i que vaig començar a estudiar Empresarials, sempre vaig voler explicar la vida des de la ràdio. Per a mi, la ràdio és molt més que una feina; és una forma de vida.”

Per la seva banda, Laura Monell va compartir que la ràdio ha estat la seva companya des dels 13 anys. “Em va enamorar des del primer moment. És un mitjà que et permet connectar amb la gent d’una manera única.” En Sergio, en canvi, va abordar la ràdio des d’una perspectiva més professional: “Soc un gestor. La ràdio és una empresa, i com a tal, necessita una gestió sòlida. El meu enfocament és assegurar que l’empresa funcioni.”

Un dels temes centrals del debat va ser el model de negoci de la ràdio en un context marcat per la proliferació de plataformes digitals i canvis en els hàbits de consum. En Sergio va ser contundent: “Fa dècades que sentim a direm que la ràdio morirà, però continua aquí. La ràdio genera un vincle emocional únic entre el locutor i l’oient. Spotify no pot ho oferir, això. Tot i que la televisió s’endú gran part de la inversió publicitària, la ràdio segueix sent un mitjà de confiança per a les empreses.”

Monill va afegir: “Els joves continuem connectant amb la ràdio, tot i que de maneres diferents. En el cas de la ràdio musical, el locutor aporta un valor afegit en compartir informació extra sobre les cançons o els artistes. Això no ho trobes en altres plataformes.”

L’Emili va coincidir en què la ràdio de proximitat, ara potenciada per internet, té un component emocional molt fort. “La gent sent que la ràdio és al seu costat. Vam fer una enquesta al carrer i vam descobrir que, mentre els més grans consumeixen ràdio tradicional, els joves la descobreixen a través de TikTok o Instagram. La ràdio no mor; s’adapta.”

Per tancar l’esdeveniment, els participants van compartir un missatge adreçat als joves professionals. Monill els va animar a continuar endavant: “La ràdio és un sector preciós. La immediatesa del mitjà enamora; no necessites una imatge per transmetre emocions. Si us apassiona, continueu.” En Sergio va afegir: “Queda molta ràdio per fer. Creativitat, emoció i oferta de qualitat són la clau.” L’Emili, per la seva banda, va destacar el valor de la ràdio local com a escola d’aprenentatge: “La ràdio municipal no competeix amb les altres, sinó que es complementen. És un espai de creixement professional i personal.”

Les fotografies incloses en aquesta notícia han estat realitzades pels alumnes Daniel Roy, Christian Steinberger i Martín Barra, com a part del seu treball a l'assignatura Llenguatge Periodístic del Grau en Periodisme.